Zolderbrand vermoedelijk door defect cv-ketel

Doordat hij direct ging kijken toen hij meende boven iets te horen vallen en omdat hij daar niets vond doorliep naar zolder, ontdekte de bewoner van een rijtjeswoning aan de Jan Steenlaan vrijdagmiddag al in een vroeg stadium brand. De brandweer was er zo snel bij, dat de inzet van één straal voldoende was om het vuur te doven.

De bewoner zat in de woonkamer aan de lunch en hoorde boven een klap, ,,alsof er iets omviel,” vertelde hij. ,,Boven kon ik niets vinden, maar ik hoorde wel geknetter en zag opeens rook van zolder komen en direct ook vlammen. Toen heb ik direct 112 gebeld.” De brandweer rukte met drie wagens uit. Een straal werd binnendoor naar zolder geleid waar het vuur vrij snel geblust kon worden. Met inzet van de hoogwerker werd een deel van het dak gesloopt om er zeker van te zijn dat daar geen vuurresten waren achtergebleven. Water hoefde daarbij niet meer gebruikt te worden, want de klus werd uitgevoerd tijdens een hevige regen- en hagelbui.

De schade op de zolderverdieping was aanzienlijk. De oorzaak moet vermoedelijk gezocht worden in een defect aan de cv.ketel, hoewel aanvankelijk werd gedacht dat de zonnepanelen ervoor verantwoordelijk waren. Stichting Salvage werd ingeschakeld om de bewoners bij te staan bij de afwikkeling van de schade.

Nadat de brandweer de woning en de woningen ernaast had geventileerd, konden de bewoners ervan terug naar huis. Gedurende de inzet van de brandweer was de Jan Steenlaan afgesloten voor het verkeer. Ondanks regen en hagel trok de inzet van de brandweer veel bekijks.

© Copyright Jan van Steendelaar ~ Eempers