Flatgebouw ontruimd door gaslek

Twintig woningen van een tienhoog flatgebouw aan de Veenbesstraat zijn woensdagmorgen ontruimd in verband met een gaslek. De brandweer haalde tientallen bewoners uit huis omdat het trappenhuis zich vulde met ontsnappend gas. Nadat de toevoer was afgesloten en het trappenhuis geventileerd, mochten de bewoners na het middaguur terug naar hun woning.

Het lek werd veroorzaakt door een medewerker van het bedrijf dat in het flatgebouw werkzaamheden uitvoert. Tijdens het werken met een diamantboor in een bergruimte op de eerste verdieping raakte hij de hoofdgasleiding. Hij had de tegenwoordigheid van geest om de boor niet terug te trekken maar in het gat te laten zitten, zodat de uitstroom zoveel mogelijk beperkt bleef.

Niettemin hing er bij aankomst van de brandweer zelfs buiten al een sterke gaslucht. Daarom werd een groot gebied afgezet. De eerste maatregel was het evacueren van de bewoners. Nadat de brandweer één van de toevoeren had afgesloten, zorgden medewerkers van netbeheerder Stedin voor het afsluiten van de tweede leiding elders buiten het flatgebouw, waardoor een eind aan de lekkage kwam. Het betekende wel dat de flatbewoners zonder gas kwamen te zitten totdat het gat in de leiding was gedicht en Stedin de toevoer had hersteld.

Daarna kon de brandweer die bij het incident gebruik moest maken van ademluchtapparatuur beginnen met het ventileren van het gebouw, waarna de bewoners weer naar huis konden.

© Copyright Jan van Steendelaar ~ Eempers