Respect voor hulpverleners motto open dag

opendag-2e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-016

Respect voor hulpverleners was de rode draad van de presentatie door hulpdiensten, waaronder uiteraard de brandweer, zaterdag op het Raadhuisplein. Vrijwilligers uit Soest en Soesterberg leverden een belangrijke bijdrage aan de drukbezochte open dag, vooral ook aan de spectaculaire slotdemonstratie, waarbij het publiek ogen tekort kwam.

opendag-2e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-043

Bijna gelijktijdig was er sprake van een autobrand, een verkeersongeluk met beknelling, een politie-achtervolging met arrestatie en een onderzoek door een bomverkenner van een verdacht pakketje. De brandweer bluste de autobrand snel met behulp van twee stralen en knipte daarna de verongelukte auto open om het slachtoffer te bevrijden op aanwijzing van het ambulancepersoneel dat zich daarna om het slachtoffer bekommerde.

opendag-1e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-086

Intussen dwong de politie na een achtervolging een automobilist tot stoppen. Hij kon door middel van een uitpraatprocedure kon worden gearresteerd. In de auto werd een verdacht pakketje gevonden, waarvoor de speciale robot met camera en grijparm werd ingezet om het uit de auto te halen, waarna het omzichtig werd onderzocht door een bomverkenner, plat liggende op de grond. Het bleek loos alarm te zijn. Mark Bosma gaf uitleg over de verschillende werkwijzen en hield korte interviews met de betrokkenen.

opendag-1e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-002

De bezoekers konden aan verschillende activiteiten meedoen. De brandweer gaf belangstellenden de gelegenheid een ‘vlucht’ te maken in de hoogwerker, een brandje te blussen met behulp van een koolzuursneeuwapparaat, te werken met de hydraulische schaar die gebruikt wordt voor het bevrijden van beknelde slachtoffers, kennis te maken met de uitrusting van de auto’s en een kijkje te nemen in de oude nevel en iets over zijn interessante geschiedenis te horen.

opendag-1e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-098

Behalve de brandweer deden onder meer ook politie, ambulancedienst, Koninklijke marechaussee, landmacht, EHBO, dierenambulance, reinigingsdiensten, spoorwegen, de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD), bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) en het signaleringsteam Soesterberg mee.

opendag-2e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-029

De bezoekers konden, naast de folders, pennen, sleutelhangers, bouwplaten en andere presentjes, bij de kraampjes informatie krijgen over het werk van de hulpverleners. Door te laten zien wat ze doen wilden zij bereiken dat ze meer respect krijgen, vooral voor hun werk op straat. Daar gaat het nog wel eens mis als omstanders zich ermee bemoeien, in de weg lopen, hinderlijk foto’s maken en soms zelfs agressief worden tegen de hulpverleners en hen hinderen. Dat ze daarmee slachtoffers niet helpen, dringt dan kennelijk niet tot hen door.

opendag-1e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-027

Daar wees ook burgemeester Rob Metz op. ‘Mensen die hulp willen verlenen aan en ten dienste willen staan van de gemeenschap verdienen respect voor het werk dat ze doen.’ Dat hulpverleners niet altijd netjes behandeld worden, beaamt een medewerker van de ambulancedienst. Maar hij relativeert wel. ‘Mensen reageren vaak emotioneel bij welk ongeluk ook. Als je daar op een goede manier mee omgaat, kun je de situatie meestal wel beheersen.’

Waar mensen in een publieke functie mee te maken krijgen, zijn onder meer intimidaties, schelden, pesten en, zij het bij hoge uitzondering, zelfs lichamelijk geweld. Uit onderzoek in gebleken dat het meestal een omstander betreft die een ander verwachtingsbeeld heeft van de hulp die geboden wordt. Daarnaast moet de oorzaak van de agressie ook gezocht worden in overmatig drank- en of drugsgebruik.

opendag-1e-deel-5-nov-2016-2016-11-05-012

De bezoekers konden, naast de folders, pennen, sleutelhangers, bouwplaten en andere presentjes, bij de kraampjes informatie krijgen over het werk van de deelnemers aan de manifestatie in het kader van de hulpverlening. De bemanning van de kraampjes en de begeleiders bij de activiteiten hadden over gebrek aan belangstelling niet te klagen. Dat de presentatie van de hulpdiensten werd gewaardeerd, bewees het langdurig applaus na afloop voor iedereen die aan de geslaagde open dag had meegewerkt.

© Copyright Jan van Steendelaar ~ Eempers