Austin K2 in collectie museum in Borculo
Het Brandweermuseum in Borculo, één van de twee grootste brandweermusea in Nederland met jaarlijks 8.000 bezoekers, heeft er een unieke aanwinst bij: de Austin K2 van de brandweervereniging Soesterberg. De auto werd vrijdag namens de brandweer door Marijn Boumans overgedragen. Namens het museum nam curator Herman ter Beek de sleutels in ontvangst.
Video — Voor de laatste keer de kazerne uit
Dat gebeurde op het terrein van de kazerne aan de Koppenlaan, waar Ter Beek eerst op Achterhoeks krentenbrood trakteerde. Daarna reed de wagen de kazerne uit met Albert van Dasselaar als chauffeur voor de 115 kilometer lange rit naar Borculo. Daar vond de officiële overdracht plaats van het complete voertuig, dus inclusief alle originele bepakkingsdelen, voertuiginformatie en reserveonderdelen.
In het museum wordt de auto toegevoegd aan de unieke verzameling van een twintigtal antieke brandweerwagens, voorwerpen, foto’s en andere attributen. De collectie van bijvoorbeeld leren emmers, stortzakken, emmerspuiten, een pomp gebouwd op een kruiwagen, verschillende handbediende pompen die werden getrokken door manschappen, een fraaie stoomspuit en diverse pompen aangedreven door benzine- of dieselmotoren geven een goed beeld van de brandbestrijding vanaf het allereerste begin tot aan het eind van de jaren zeventig. De collectie omvat verder kleine en grote uitrustingsstukken die nodig waren om een brand te kunnen bestrijden.
Conservator Herman ter Beek (links) van het Brandweermuseum in Borculo neemt de sleutels van de antieke Austin K 2 in ontvangst, namens de brandweervereniging Soesterberg aangeboden door Marijn Boumans.
De collectiecommissie van het Brandweermuseum reageerde positief op het aanbod uit Soesterberg om de auto in de collectie op te nemen. De Austin K2 verkeert in uitzonderlijk goede staat. Verder is hij geschikt voor rondritten dankzij de twee banken in de open ruimte achter de cabine. Daarmee beschikt het museum over vier auto’s die waarmee rondritten kunnen worden gemaakt. Jaarlijks worden er zo’n 1.000 gemaakt.
Video: laatste uitruk in Soesterberg
Hoewel verkoop van het voertuig aanvankelijk werd overwogen, gaf de vereniging uiteindelijk unaniem de voorkeur aan schenking aan het museum. Dit besluit werd vergemakkelijkt door de toezegging van het museum om de autospuit in stand te houden, deskundig te onderhouden, in te zetten voor rondritten en in incidentele gevallen beschikbaar te stellen aan Brandweer Soesterberg.
David tussen Goliaths
Het feit dat steeds minder vrijwilligers de tijd en de kennis hebben om de brandweerwagen in de conditie te houden waarin hij nu nog verkeert en de hoge kosten van verzekering en brandstof waren de belangrijkste redenen om afscheid te nemen van de auto. Deze werd vooral ingezet bij jubilea en in optochten, zoals op Koninginnedag, bij de Sinterklaasoptocht en tijdens Luilak. Dat leverde niet voldoende inkomsten op om de wagen op de weg te houden, hooguit goodwill.
De overdracht in Borculo
De Engelse Austin is een bijzondere auto. Het stuur in de cabine, waarin plaats is voor drie, zit niet op de plek waar de chauffeur zit, maar tussen de chauffeur en de middelste man. Verder zijn het rem- en het gaspedaal verwisseld. Ook in ander opzicht is het een bijzondere auto, want er zijn er maar weinig gemaakt. In tegenstelling tot de K 3 waarvoor de K 2 als model diende.
De brandweervereniging in Soesterberg kocht de wagen in 1989. Nu heeft hij de plek gekregen waar hij thuishoort, in het museum, waar veertig vrijwilligers de antieke brandweerauto’s koesteren.
© Copyright Jan van Steendelaar ~ Eempers




